21 February 2009

siapa manusia yg paling baik dari kalangan kita?

"Wahai org2 beriman! Bertaqwalah kpd Allah dan carilah wasilah (jalan) untuk mendekatkan diri kpdNya, dan berjihadlah (berjuanglah) di jalanNya agar kamu beruntung" (Al-Ma'idah,5:35)

aku dalam usaha meningkatkan pengetahuan dalam ilmu agama, kerana selama ini aku rase diriku banyak dihabiskan dengan ilmu duniawi..aku bukan lah pelajar bidang agama, sentiasalah kita berdampingan dengan orang yg soleh kerana sabda nabi Muhammad S.A.W: " jika kita berkawan dengan pembuat besi maka bau besi melekat kat badan kita dan sebaliknya jika kita berkawan dengan penjual minyak wangi maka bau wangi akan melekat di badan kita", begitulah perumpamaan yg menjadi panduan dalam memilih teman,dan rakan taulan. bila aku berkenalan dan bersahabat dengan mereka sedikit demi sedikit diriku terdidik, sentiasalah berdoa moga Allah sentiasa memberi rahmat dan petunjuk-NYA. aku rase diriku jahil dikalangan mereka justeru membuat kan diriku lebih ingin mendampingi al-quran dan sunnah..tafsir quran lau boleh sehari bace sehelai muka surat..x susah kan..tapi itu lah yg ramai orang payah nak buat termasuk diriku..

mudahan2 apa yg dirancang berjaya dilaksanakan, dan haritu aku ade pergi library,,perpustakaan,, cari buku2..asalnya nak cari buku akedemik,tapi tak jumpe,dan alhamdulillah Allah menggerakkn hatiku untuk mencari buku agama..cari punyela cari..akhirnya? buku bimbingan akhlak yg memaut hatiku untuk dipinjam..kerana aku rase buku tu mengandungi kisah yg menceritakan kisah akhlak nabi Muhammad SAW.. dalam buku tu ade nabi bersabda ; " sebaik-baik manusia di kalangan kamu adalah orang yg terbaik akhlaknya"..hadis ini dimuatkan dalam mukaddimah buku tu. best buku ni..korang boleh cari dimana2 library..selain tu kisah2 tauladan pun best jugak.

..tgu nak habis bace dan amalkan..

No comments: