11 October 2009

Merasai KEMANISAN IMAN

Rasulullah s.a.w. bersabda, “Tiga perkara, jika terdapat di dalam diri seseorang maka dengan perkara itulah dia akan memperolehi kemanisan iman: seseorang yang mencintai Allah dan rasulNya melebihi segala-galanya, mencintai seseorang kerana Allah, tidak suka kembali kepada kekafiran setelah Allah menyelamatkannya dari kekafiran itu, sebagaimana dia juga tidak suka dicampakkan ke dalam neraka.” (Hadith riwayat Anas r.a)

Al-Hadith : Keutamaan Berjemaah

Dari Ibnu Umar radhiallahu 'anhuma bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Shalat jamaah adalah lebih utama dari shalat fadz - yakni sendirian -dengan kelebihan dua puluh tujuh darjat."

(Muttafaq 'alaih)

Al-Hadith : Bakar Rumah Mereka Yang Tidak Ikut Berjemaah

Daripada Abu Hurairah r.a., bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda:

"Demi Zat yang jiwaku ada di dalam genggaman kekuasaan-Nya, nescayalah aku bermaksud menyuruh supaya dicarikan kayu bakar, kemudian bersolat sesudah diazankannya. Lalu aku ingin menyuruh seseorang lelaki untuk menjadi imam untuk orang ramai. Lalu aku pergi ke tempat orang-orang lelaki - yang tidak ikut berjamaah - untuk membakar rumah-rumah mereka itu."

(Muttafaq 'alaih)

Al-Hadith : Kenapa Mereka Berjalan Kaki ?

Daripada Abu Hurairah r.a. pula bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda:

"Barangsiapa yang bersuci di rumahnya kemudian ia pergi ke salah satu dari beberapa rumah Allah - yakni masjid - untuk menyelesaikan salah satu shalat wajib dari beberapa shalat yang diwajibkan oleh Allah, maka langkah-langkahnya itu yang selangkah dapat menghapuskan satu kesalahan sedang selangkah lagi dapat menaikkan satu darjat."

(Riwayat Muslim)

Al-Hadith : Perjuangan Menentang Nafsu

Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sukakah kamu semua kalau saya tunjukkan akan sesuatu amalan yang dapat melebur semua kesalahan dapat menaikkan beberapa darjat?"

Para sahabat menjawab: "Baiklah, ya Rasulullah."

Beliau s.a.w. lalu bersabda: "Iaitu menyempurnakan wudhu' sekalipun menemui beberapa hal yang tidak disenangi (seperti terlampau dingin dan sebagainya), banyak-nya melangkahkan kaki untuk ke masjid dan menantikan solat sesudah melakukan shalat. Itulah yang dapat disebut ribath, itulah yang disebut ribath"

(Riwayat Muslim)

ribath - perjuangan menahan nafsu untuk memper-banyak ketaatan pada Tuhan."

Al-Hadith : Jangan Tinggalkan Asar

Daripada Buraidah r.a., katanya: "Nabi s.a.w. bersabda: "Barangsiapa yang meninggalkan shalat Asar, maka leburlah (yakni rosaklah) amal kelakuannya. "

(Riwayat Bukhari)

Subscribe to sabda_nabi-subscrib e@yahoogroups. com

No comments: