08 October 2009

bencana alam melanda dunia

firman Allah SWT yang bermaksud: "Dan peliharalah diri kamu daripada (berlakunya) dosa (yang membawa bala bencana) yang bukan saja akan menimpa orang yang zalim di kalangan kamu secara khusus (tetapi akan menimpa kamu secara umum). Ketahulilah bahawa Allah Maha Berat azab-Nya." (Surah Al-Anfal: 25)

p/s: takziah dan bersabarlah buat penduduk bumi padang,indonesia..ribut taufan parma di manila, banjir di india dan seluruh dunia..
marilah kita bertaubatlah sebelum terlambat. saya mengajak semua yang tak tutup aurat..terutamanya perempuan yang tidak memakai tudung ataupun dah pakai tudung tapi masih lagi belum sempurna menutup aurat mengikut syariat..mari kita sempurna-sempurnakannya.

ada sebuah cerita, sewaktu bulan ramadhan yang baru sahaja meninggalkan kita, ada imam dari mekah..nama famous imam mekah lah telah datang ke malaysia kerana mendapat jemputan khas menjadi imam di sini.. imam mekah berdoa untuk kita rakyat malaysia ni.. bertuah kan kita? apa yang imam mekah tu doa..dia kata ya ALLAH selamatkan bumi malaysia dari bencana, berilah petunjuk kepada pemuda2 malaysia supaya tidak merempit,dan berilah petunjuk kepada wanita2 malaysia supaya menutup aurat.. imam mekah ni mesti terkejut tengok rakyat kita kan? mesti suasananya berbeza di mekah kan? betapa ramainya yang selamba buka aurat..selamba gadai nyawa.. dan imam mekah sempat berpesan, rakyat malaysia perlu jimat air ketika ambil wudhuk.. Rasulullah s.a.w pernah menegur sahabat yang membazir air ketika ambil wudhuk di sungai. sungai? ha sungai..sungai kan free..tak perlu bayar bil.. tapi kita yang bayar bil? bazir air dan bazir wang... begitulah.. jadi amalkan berjimat cermat dari segala aspek. peringatan untuk diri saya juga.

syukur yang tidak terhingga, alhamdulillah segala puji bagi Allah yang memberikan saya nikmat agama untuk bersama-sama menunaikan solat bersama imam mekah tersebut. suasana terasa seperti betul-betul berada di mekah. alhamdulillah. syahdu bila terkenang saat ketika dan pasti merindui suasana begitu. tanam niat dalam hati awal-awal kita nak ke mekah suatu hari nanti.

marilah kita sentiasa beringat, supaya hati kita tak mati..

No comments: