03 March 2009

sebarkan mesej peringatan,kita insan adalah pelupa

Assalamualaikum. bacalah tafsir surah al-'asr,surah yang pendek dan sering dibaca,sejauh mana kita mengamalkannya.. As Shafee pernah menukilkan bahawa jika semua orang menghayati surah ini maka itu adalah cukup untuk mereka.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم: Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

وَالْعَصْرِ Demi masa.

إِنَّ الإنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ Sesungguhnya manusia itu benar-benar dalam kerugian,

إِلا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasehat menasehati supaya menetapi kesabaran.

sumber dan link pautan, mesti click ade huraian lebih dari ini ;

http://eljundiyy84.blogspot.com/2006/10/tafsir-ringkas-surah-al-asr.html

http://ms.wikipedia.org/wiki/Surah_Al-%E2%80%98Asr

http://keretamayat.blogspot.com/2009/01/bagaimana-mengenali-diri.html

terima kasih pada sahabat2 yg tidak jemu menghantar buletin post keagamaan kat friendster dalam saling nasihat menasihati. dapat lah saya kumpul post tersebut dan di copy paste di dalam blog saya,tak semua,mane yang sempat saye copy paste..jadi dengan rasa tanggungjawab saya menyampaikannya pada yang lain dalam blog saya jadi jemput semua membace nye sampaikan nasihat dalam intenet lebih mudah dari menyampaikan berdepan dengan orang,nak nasihat kawan pun masih tak mampu,oh diri ini masih lemah .. http://hidayahlela.blogspot.com/

No comments: