02 October 2008

camne raye tahun ni??

jom kongsi pengalaman raye korang tahun ni..best,meriah,sedih,lucu ape saje leh cite..camne carenye click kat comment tu..

Cite aku..raye ni lebih kurang seperti tahun lepas-lepas mengemas rumah last minute..lagi 4 hari nak raye aku balik dari kampus tibe je di rumah banyak lagi yang nak kne kemas..rumah tak prepare lagi sebab ayah aku still dengan mengecat umah..aku ingat umah dah beres la tp rupenye belum.jadi penghujung ramadhan aku sibuk menolong mengemas rumah. Paling terase penatnye hari terakhir puase sebab byk keje kne buat di kala aku tidak bersahur.. aku dengan ibu je kaum hawa dalam kluargaku. aku tolong ibu masak hidangan raye,basuh peralatan pinggan mangkuk cawan untuk jamuan rombongan takbir raye di kawasan prumahanku malam nanti. Memang sibuk. Jam menunjukkan pukul 6petang..sedang asyik aku buat kerje..tibe2 perut aku mule sakit..lapar..dengan bau rendang yg cukup menusuk hidung..aku bagitahu ibu perut aku sakit..ibu cakap “itula tak bangun sahur lagi”..aku diam sambil tanganku sambung membuat kerja.. Lebih kurang 6.20petang badan aku dah mule menggigil kelaparan..aku bersabar je..tibe buke puase Alhamdulillah nikmat makan betul2 terase.rupenye ibu yg diam petang tadi pun same sepertiku, memberitahu badannye pun menggigil bpuase di kala petang menjelma kerana banyak keje hari tu.

..Alhamdulillah kami sempat menyediakan hidangan rombongan takbir raye pada masenye. Kelam kabut jugak risau rumah kami yg awal diterjah.tapi agak lame mnunggu baru rombongan sampai..rombongan tahun ni ramai budak2 yg datang lbh kurang 60 orang sampai ramai budak2 bdiri kat luar rumah je..selesai majlis..makanan yg terjamah sedikit je..patut dengan rumah kami yg ke-8 dikunjung..orang rombongan ramai dah kekenyangan..

Raye pertame..

Aku agak lesu tido lambat malam tadi..hehe sape sruh tido lambat sndiri rasela..kami sekuarge bsiap2 ke surau..sewaktu berjalan kaki ke surau..abang2 aku berbicara kesal dengan perangai budak2 skrang..mane tak nye ampau bersepah2 disepanjang jalan..hasil rombongan takbir raye malam semalam...ditambah lagi budak2 skang tak geti beratur mase nak bagi duit raye,berebut2 bising..org yg bagi duit raye pening nak bagi kne bersuare suruh beratur..pakcik-pakcik yg tengok sume geleng kepale menyuruh budak2 ni beratur.

Kejadian ni bukan baru,dah 3 tahun situasi budak2 ni berebut macam ni..cume kes buang ampau bersepah2 kat jalan ni agak ketare tahun ni.ade tu kes rombongan takbir tahun yg sudah atau sbelumnye aku tak bape pasti ade budak yg kurang ajar,aku dah tak ingat cite nye mcm mn.. lepas habis rombongan takbir, ayah dengan abang2 balik rumah bukak cite sebab ibu suke tye pasal pegi rombongan macam mn..biasela orang prempuan..nak tahu jugak jiran lain hidang menu ape..

“Zaman kite dulu..ampau simpan bawak balik rumah sampai menimbun2 ampau kat rumah sikit pun takde rase nak buang kat jalan sebegitu..bangah aku cakap “nak salahkan siape budak2 skg jadi macam ni??” Kami 3 beradik berbincang sambil jalan kaki menuju surau.. “Ibuayah tak latih tak beri penekanan”…. “kawan pun boleh ..bile tiade ibubapa disisi kawan lah mjadi ikutan mempengaruhi kita..kne pandai plih kawan..” kite kawan dgn penjual minyak wangi,bau wangi melekat kat badan kita begitula sebaliknya.ibu kat sebelah senyap je. Ayah aku awal2 dah pegi surau..kalau ayah aku ade skali tentu ayah aku turut serta join club pbincangan kami.

Slesai solat..ade khutbah raye…khutbah mengenai ummat Islam sekarang dihidangkan dengan banyak rancangan hiburan yg tidak bersifat Islam di waktu musim raye mediaelektronik khususnye..rancangan di t.v di hari raye..sepatutnya rancangan2 dihari mulia adalah rancangan yg boleh memanjatkan kesyukuran pada yg Esa.begitu juga budaya barat yg semakin menular melalui hiburan2 yg disiarkan di t.v..mengesalkan..jadi kita mestilah pandai memilih rancangan..pastu aku tak dengar dah.. aku tetido kelesuan..lesu dan ditambah lagi port baik punye besandar kat dinding…ibu aku mencuit..sedar je dah habis khutbah..

Sunyi je rumah pagi raye hanya gelak ketawa menonton rancangan lawak di t.v memecah kesunyian..tibe petang ha amik ko sedare mare bsambung-sambung datang raye..slesai….baru nak bukak tudung..sambil tgk kat laman.. eh,dtg lagi sedare mare lain.. Alhamdulillah abang2 aku rajin menolong..harap aku je tak menang tangan la..malam kami pegi beraye rumah maklong n mangah..

Sekian………

No comments: