08 September 2009

fasa pertengahan ramadhan..fasa pengampunan dosa..

Assalamualaikum wbt.
apa kabar pembaca LKH? harap semua dalam keadaan sihat hendaknya insyaAllah..

bagaimana sambutan merdeka di kawasan anda?
adakah suasananya penuh rasa kesyukuran atau sebaliknya?
sama2 kita telitikan..adakah jiwa kita merdeka? merdeka dari anasir penjajah..?
atau kita masih lagi terikut-ikut dengan budaya penjajah...masih lagi mengagung-agungkan budaya penjajah dari budaya islam..atau kita sudah mempunyai jati diri seorang melayu yg muslim..

apa yg pasti..saya telah melihat sambutan merdeka di suatu kawasan di atas muka bumi Allah ni. di suatu kawasan yg suasananya.. masyaAllah.. budaya couple berdating di malam merdeka.. (pastu kondom bersepah2..ni kt kwsn yg plg famous..sume tahu kn..tp yg sy gi ni kwsn yg x famous mn..) .. lagu "shuffle" bergema bagai nak pecah telinga.. (hiburan melampau2) bunyi mercun tak payah nak cakap la kan.. jika terbom 1 kawasan hah .. sume jadi mayat tak pasal2.. bala ..bala.. (hindarkan kami dari bala ya Allah..yg x insaf lagi tak payah doa byk2 andai diri pengundang bala..cek balik diri kita..kita ni pengundang bala ke.. jika bala menimpa tiada sapayg terkecuali walaupun tok imam sebelah rumah.. )

inikah kesyukuran merdeka kita...? mereka tu bukan non-muslim..ramai MELAYU muslim..
sedih .. kesian melihat mereka yg jahil... takut pada Allah.. perasaan yg bercampur baur..
apakah peranan kita..melihat sahajakah.. membiarkan sahajakah.. di sinilah kepentingan amar makruf nahi mungkar... tanggungjawab bersama dlm menyedarkan ummah.. paling mudah adalah nasihatkan adik2 kita...ada je yg 14 tahun dah berdua2an pada mlm merdeka..

mdpt pluang turun padang bsama2 dgn shbt2 yg lain tidak kupersiakan..
alhamdulillah Allah berikan kesempatan merasai suasana yg x pernah di alami sebelum ni..
sbelum ni hanya menegur dalam hati..tetapi dlm keramaian aku dpt semangat tuk berdepan bercakap menegur dengan perbuatan.. itulah sekuat2 iman.. (ada hadith yg lebih kurang begini maksudnya : hendaklah kamu mencegah kemungkaran dgn perbuatan, jika tidak dgn lisan, jika tidak dgn hati, itulah selemah2 iman)

pergi menghampiri adik..

sambil menyapa dgn penuh kasih syg..

salam,,tgn dihulur... bahu di pegang..senyuman plg manis diberikan..

adik nama sapa?

asal mn..?

umur bp?..

btpe kt sni?..

tentu mak ayah
risau adik kt rumah..dh lewat mlm ni.. tak elok adik2 berdua dlm gelap2 begini..(sambil tangan usap2 belakang adik tu..ikut la lau kita perempuan kita pegangla bahu adik perempuan...jgn tsilap pegg bahu adik lelaki sudah..)

kita doakan moga Allah buka pintu hati adik tu..supaya dengan sapaan kita menyedarkan dia..
anggap adik tu adik kita..saudara kita... kesian kt mreka.. jd marilah kita sama2 mjlnkn tggujwb kita.. bygkn jika diri kita melakukan kesalahan,.. tiada siapa yg sudi menegur kita Allahuakhbar.. leka kita dlm keseorangan.. jahil kita tanpa sapa yg sudi memberi ilmu.. (ilmu byk2 simpan sorang2 tiadaguna.Allah beri ilmu untuk kita manfaatkan.. kebaikkan yg Allah berikan pd kita untuk kita gunakan kpd kebaikkan.. kebaikan di atas kebaikkan..)

sedikit renungan sy coretkn buat diri
dan buat tatapan
insan yg punyai naluri hati..
mari bersama kita jlnkan tguggjwb dakwah
belum cuba belum tahu
dah cuba insyaAllah keimanan semakin naik
mata semakin celik..
baru kini mataku pedih melihat muslimah yg tidak menutup aurat
apatah lagi yg menjolok mata..
makin besar rasa tggungjwb pd ummah..

bila ulamak diketepi-ketepikan..
artis disanjung-sanjungkan..
hiburan melampau semakin menjadi-jadikan..
hari kiamat dijemput-jemputkan..
tanda kiamat semakin hampir..

ramadhan bulan pembaikan diri..
perginya
yg semakin meninggalkan kita
tanpa mengambil peluangnya
rugilah kita..

moga istiqamah ke bulan seterusnya..

p/s: merdeka dlm ramadhan..ada lagi yg x mhormati kemuliaan ramadhan..sama2 la kita beringat.. ada pula di siang hari berdating,..bersentuhan pula.. habis pahala puasa.. bila orang ramai pandang buat tak tahu je.. bila orang ramai pandang tandanya x senang atau teguran melalui mata....tolong la faham wahai abang2 akak2 adik2 yg sedang masyuk dibuai nafsu..syaitan dh kne ikat..yg ada nafsu je.. bulan puasa,bulan nak melihat nafsu kita yg sebenar..


Al-Hadith : Bukan Roadtax Sahaja Yang Kena Renew.

Daripada Abu Hurairah r.a., berkata Rasulullah s.a.w. bersabda, "Perbaharui iman kamu semua." Beliau ditanya, "Wahai Rasulullah, bagaimana kami memperbaharui iman kami?" Beliau bersabda, "Perbanyakkan kamu semua mengucap "Laa ilaaha illallaah" (tiada tuhan melainkan Allah)"(Riwayat Ahmad dan Thabrani di dalam At Targhib, isnad Ahmad adalah hassan)


Al-Hadith : Zikir Terbaik

Jabir Bin Abdullah r.a. berkata, bahwa dia mendengar Rasulullah s.a.w. bersanda, "Zikir yang terbaik adalah "Laa ilaaha illallaah" dan doa yang terbaik adalah "Alhamdulillah" .
(Riwayat Tirmizi, katanya hadith ini hassan gharib)

Daripada Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah s.a.w. bersabda, "Tidaklah seorang hamba Allah mengucapkan kalimat "Laa ilaaha illallaah" dengan ikhlas melainkan dibukakan baginya pintu-pintu langit sehingga kalimat itu sampai ke Arsy Illahi, selama ia meninggalkan dosa-dosa besar."(Riwayat Tirmizi, katanya hadith ini hassan gharib)



Al-Hadith : Diantara Amalan Yang Terbaik

Dari Abdullah bin 'Amr bin al-'Ash r.a. bahawasanya ada seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah s.a.w.: "Manakah amalan Islam yang terbaik?" Beliau menjawab: "Iaitu engkau memberikan makanan dan engkau mengucapkan salam kepada orang yang sudah engkau kenal dan orang yang belum engkau kenal." (Muttafaq 'alaih)



Al-Hadith : Jika Terlupa Membaca Doa Makan

Daripada Aisyah r.a., katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda:"Apabila seseorang daripada kamu makan, maka hendaklah menyebutkan nama Allah Ta'ala (yakni mengucapkan Bismillah). Jikalau ia terlupa menyebutkan nama Allah Ta'ala pada permulaan makannya itu, maka hendaklah mengucapkan: "Bismillahi awwalahu wa akhirahu," ertinya: Dengan nama Allah pada permulaan makan dan pada penghabisannya.Diriwayatkan oleh Imam Abu Dawud dan Imam Tirmidzi dan Tirmidzi mengatakan bahawa ini adalah Hadis hasan shahih.



Al-Hadith : 7 Perkara Yang Disuruh

Daripada Abu Umarah iaitu al-Bara' bin 'Azib radhiallahu anhuma, katanya: "Kita semua diperintah oleh Rasulullah s.a.w. untuk melakukan tujuh perkara, iaitu meninjau orang sakit, mengikuti janazah, menentasymitkan orang yang bersin, menolong orang yang lemah, membantu orang yang teraniaya, meratakan salam dan melaksanakan sumpah." (Muttafaq 'alaih) Ini adalah salah satu dari berbagai riwayat Imam Bukhari.



Al-Hadith : Jika Saudara Beriman Kepada Allah Dan Hari Akhirat

Daripada Abu Hurairah r.a., bahawasanya Nabi s.a.w. bersabda: "Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah memuliakan tetamunya dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah mempereratkan hubungan kekeluargaannya dan barangsiapa yang beriman kepada Allah dan hari akhir, maka hendaklah mengucapkan yang baik ataupun berdiam diri saja." (Muttafaq 'alaih)

No comments: