26 May 2009

Buah tangan lagi hehe

ni ade sikit buah tangan, jemput lawat blog laman web ni [link], banyak tips yang boleh kita sama manfaatkan. bila anda masuk laman web tu, jangan pening2 macam saya,masuk terus scroll ke bawah cari "kategori". saya syorkan lihat kategori "panduan"-di sana saya membaca panduan sunnah2 Rasullullah s.a.w dari segi adab minum air,menguap dan sebagainya,saya baru je jumpe web ni dan baru "explore" sikit. dan jika tak cukup carilah di "google" atau baca buku yang berkaitan.

penah saya mendengar tazkirah masa maulidur Rasul yang dulu-dulu, ustazah memberi tips bagaimana nak dapatkan amalan pahala yang banyak untuk mencapai keredhaan Allah dalam usia kita ummat nabi Muhammad s.a.w yang jangkaan hayat hidup 60 tahun lebih je berbanding ummat terdahulu yang hidup ratusan tahun. ikhlaskan diri dalam beramal hanya kerana Allah bukan kerana pahala, seperti kisah seorang abid (ahli ibadah) yang beramal kerana pahala yang akhirnya tidak dapat masuk syurga kerana niatnya yang salah.ini kerana, amalan yang kita lakukan walau banyak mana pun tidak dapat menandingi rahmat kurniaan Allah yang Allah berikan pada diri kita.





jadi salah satu strategi kita dalam mendapatkan keredhaan Allah dalam jangka waktu umur kita yang tidak lama ni, jangan abaikan sunnah dalam kewajipan kita berdakwah mengajak kebaikkan dan mencegah kemungkaran dalam menegakkan kalimah "Laailahaillallah" di atas muka bumi Allah ni. tambahan pula, nabi Muhammad s.a.w tidak mengaku kita ummatnya jika mengabaikan sunnahnya, inilah bukti kecintaan kita pada Allah dan rasul,kekasih Allah. dan tidak dilupakan sumber panduan rujukan utama kita, al-Qurranul karim dan hadis.

cuba congak usia kita, umur 10 tahun kita budak2 dan dalam umur 20 tahun apakah pencapaian amalan kita dan jika seterusnya perancangan kita sebelum ke alam umur 60 tahun, itupun jika sempat(masih hidup). bagi mereka yang berumur 20 tahun sekarang ini,jika 19 tahun yang dulu hanya yang sia-sia, jika yang berumur 40 sekarang,hanya tinggal 20 tahun lagi dan bagaimanakah diri kita 39 tahun dulu adakah yang sia-sia atau mencapai keredhaan Allah. congaklah sendiri. muhasabah bersama, lakukan perubahan diri dari sekarang.

cubalah melatih diri kita ikut sunnah dari kita bangun tidur sampailah kita tidur balik semuanya mengikut cara nabi Muhammad s.a.w insyaAllah. bagi muslimah dari segi pemakaian dan perilaku, ikutlah seperti mana ummul mukminin (ibu kaum mukminin, merupakan gelaran khusus yang hanya disandangkan pada isteri-isteri Rasulullah s.a.w) iaitu siti khadijah,siti aisyah dan 10 isteri baginda yang lain, boleh lihat di sini [link].

asalnya nak taip pendek je,jadi bejela pule heee.jika ade salah silap dalam post ni sila tegur saya.


No comments: