18 April 2009

komen tentang isu warna kulit

Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih takwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu). -Al-Hujuraat : 13







ni komen saya tentang isu warna kulit,sebelum tu kena baca dulu post yang diutarakan di

http://www.rediesh.com/renungan/usah-dipersoalkan

dan post asal dari ;

http://magenta-made.blogspot.com/2008/12/obsesi-masyarakat-dengan-kulit-putih.html

isu terus bersambung di

http://magenta-made.blogspot.com/2009/01/hahahahaha.html

salam..
alhamdulillah..posting yang menarik.
menambahkan kesyukuran apa yg Allah bagi pada saya.
saya ni berkulit gelap kerana ikut genetik ayah,
dan mak saya berkulit putih
saudara mara sebelah mak kebayakkan semua yang berkulit putih.apepun saya bersyukur dikurniakan cukup sifat(tak cacat).dan hari demi hari saya semakin dapat menerima seadanya diri saya,hari demi hari semakin saya mengenal Allah yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyanyang.bukankah itu lebih utama mengenal Allah dari sibuk membezakan kulit? siapa yang bagi nikmat kulit tu? jawab,siapa? pada sesiapa yang memandang rendah dan mengutuk orang maka suatu hari nanti tak mustahil Allah tarik nikmat kulit korang,gebu tapi kulit panau,tompok sana tompok sini,bintik merah sana sini,muke kena asid,nak ke??

isu ni tak jadi masalah pada diri sebenarnya,sebab kita mesti bersyukur diatas nikmat yang Allah berikan.
kejadian manusia adalah dari tanah,tanah dari setiap pelusuk muka bumi Allah,maka hasil lah berbagai warna kulit kerana tanah itu berbagai warna.tanah liat,tanah keras,kerak tanah? apalagi..nak tahu lanjut kena tanya pelajar jurusan kejuteraan awam,sebab mereka ni kaji tanah untuk buat struktur bangunan huhu.

sebab apa saya kata isu ni tak jadi masalah?
sebab isu ni ditimbulkan oleh manusia,terutama dalam menjaga kecantikkan diri,menjaga nikmat Allah berikan memang dituntut tapi perlulah ada batasannya.janganlah sampai dah gelap sehabis boleh nak tukar jugak kulit putih, memang tak masuk akal.pendek cerita,nak jaga kulit atau wajah,kita jaga seperti kita dilahirkan dulu punyai pipi yang lembap,tak berminyak,tak berjeragat,menjaga warna kulit seperti warna kulit asal kita,bukan menukar warna kulit asal,nampak tak beza? jika samar-samar lagi,saya beri contah-kulit asal sederhana gelap,jagalah kulit jangan sampai jadi hitam legam,itu je,kalau beli pencerah muka untuk kembali cerah seperti kulit asal,bukan OVER sampai menghilangkan warna kulit asal.

lagi satu,disebabkan manusia lagi yang buat meraka yang berkulit gelap rasa rendah diri,pandang sebelah mata pada mereka yang kulit gelap. kita semua makhluk Allah,Allah tak pandang rupa,tapi Allah pandang iman dan ketaqwaan kita.ingat ni sampai bila-bila,ingat sampai korang menghembuskan nafas terakhir!

sedikit pengalaman,pada mereka yang berkulit gelap,orang kulit putih tak berapa memahami sebab mereka tak mengalami betul tak,hehe. saya pun sama je macam korang,dulu rasa down jugak dengan saudara mara kebanyakkan berkulit cerah,gebu.tambah pula dapat mak yang menitikberatkan soal kulit sebab mak kulit putih kan dari saya,jadi bising jugak mak suruh pakai bedak,(tak suke pakai bedak sebab tak biasa)saya kata kat mak,ape nak herankan memang dah gelap,nak putih mak kene kawin dengan orang yg kulit cerah,tapi mak pilih ayah jugak(kadang rasa geram tu yang mengomel kat mak-ni waktu tak matang dulu)mak saya kata,nampak cerah sikit(hakikatnya saya yang tak jaga kulit,selalu main dekat panas so nampak tambah gelap,mak saya tetap terima saya seadanya,bersyukur dapat saya :)),waktu saya lahir dulu mak cerita,lepas lahir terus tanya nurse anak saya cukup sifat ke? terharu saya,mak tak tanya pun warna kulit anak saya ape.saya rasa kalau mak anda sama gelap mesti tak berapa bising ye tak? haha.xpela pengalaman hidup manusia berbeza-beza untuk kita ambil pangajaran kerana Allah berfirman dalam quran,setiap kesenangan dan kesusahan kami pergilirkan untuk dijadikan pengajaran..

apapun,hari demi hari kita mengenal diri,mengenal Pencipta kita,jadi isu rasa down atau rendah diri semakin hilang dalam diri saya,tampil seadanya dengan berkeyakinan,barulah orang tak pandang sebelah mata pada anda.jangan fikirkan sangat apa yang orang kata,bersabarlah,bukan semua orang berpandangan sama,bila orang mengata,bersabar dan kita doakan moga orang itu mendapat hidayah dari Allah.bersyukurlah diri anda diuji,itu tandanya Allah sayang pada kita,jika anda ambil ujian itu secara positif anda akan lihat diri anda semakin kuat dan semakin meningkat iman anda pada Allah.ingat setiap apa yg Allah jadikan,tak ada yg sia-sia.sebab tu kita sendiri yg kena berfikir dan mengkaji setiap kejadian Allah. bayangkan sume orang sama je,kulit sama,prangai sama,muke sama?,seronok ke..fikirkanlah..

sebut tentang fikir ni,saya nak kongsi sebuah ayat renungan

[Fahami bersama]
“Sedarilah wahai soleh,bahawa berfikir itu bukan sahaja dapat melenyapkan kelalaian dan meningkatkan perasaan takut bahkan juga dapat membasmi kejahatan dan menambahkan kebaikkan yang berupa rahmat iaitu mewarisi pahala. Oleh sebab itu,fikir itu wajib ke atas orang-orang yang beriman. Ini kerana, mereka tidak akan mendekati Allah kecuali dengan fikir.”

p/s-kak,bagi kawan akk yg down tu bace ape yg sy coretkan ni ye.kim salam kat dia.ketehuilah diri dia bertuah mendapat warna kulit yg unik,bertuah diuji oleh Allah dengan warna kulit,moga dia tabah dan ambil ujian dari sudut positif.

No comments: