15 October 2008

diet oh diet

mase nak balik kampus hr tu..saye tengah iron baju..buke radio..saye ingat itu radio ikim..tp last2 bukan.kat channel tu (x ingat channel radio ape) saye dengar tentang menjaga diet pemakanan..oleh pakar pemakanan yg ditemuramah oleh d.j radio. selama ini saye makan melantak je..badan ni pun naik 2kg dari bulan januari lalu.tapi lepas dengar pakar pemakanan tu cakap penuh terperinci macam udang bape banyak kalori dia,ikan bape banyak kalori dia..nasi bape banyak pule..penting seseorang tu tahu mengukur kalori yang diambilnya dalam sehari bagi menjage kesihatannya.saye pun tetanye2 ape tu kalori? same ke dengan lemak? walaupun saye pelajar sains..tapi keliru gak huhu..

Apa itu kalori

Posted by tiey on Feb-3-2008

Kalori merupakan satu unit tenaga dan kita boleh mengaitkan kalori dengan makanan tetapi ia juga berkait dengan apa saja yang mengandungi tenaga, misalnya 4 liter petrol mengandungi kira-kira 31,000,000 kalori.

Secara spesifik, kalori merupakan kandungan tenaga atau haba yang diperlukan untuk meningkatkan suhu satu gram air sebanyak satu darjah celcius(C).

Ramai orang berfikir kalori hanya berkaitan dengan makanan misalnya satu tin minuman berkarbonat mengandungi 200 kalori, sebenarnya kalori dalam makanan adalah kilokalori (1000 kalori = 1 kilokalori).

Satu kalori dalam makanan mengandungi 4184 J. Oleh itu satu tin minuman berkarbonat mengandungi 200 kalori makanan atau 200,000 kalori atau 200 kilokalori.

Ini juga sama semasa bersenam dimana jadual kecergasan mengatakan anda membakar 100 cal setiap kilometer berjalan bermakna 100 kcal.

Terdapat 3 kelas makanan utama dalam makanan kita. Mereka ialah karbohidrat, lemak dan protein. Ketiga-tiganya mempunyai “nilai kalori”(kandungan tenaga) tertentu seperti jadual berikut.

KELAS MAKANANNILAI KALORI
(kcal)
SUMBER
Karbohidrat4nasi
Lemak9minyak masak
protein4ikan dan daging

Setiap individu memerlukan kalori yang berbeza. Ini bergantung kepada jantina, saiz badan, umur, aktiviti dan iklim. Golongan lelaki memerlukan lebih kalori kerana mereka lebih aktif. Saiz badan yang besar juga memerlukan kalori yang tinggi kerana ia mengandungi sel yang lebih banyak. Golongan kanak-kanak dan remaja yang sedang tumbuh pesat juga memerlukan lebih kalori kerana metabolisme (keperluan tenaga asas) mereka tinggi. Pekerja atau ahli sukan memerlukan kalori tinggi untuk menampung aktiviti yang cergas. Jika kita tinggal di tempat yang sejuk, kita juga memerlukan kalori yang lebih. Ini perlu untuk menggantikan haba yang hilang.

Apabila seseorang mengambil kalori yang tinggi atau terlampau rendah, maka berlakulah masalah kesihatan. Jadual berikut menyenaraikan beberapa contoh masalah kesihatan itu.

MASALAH KESIHATANPUNCAGEJALACARA MENCEGAHCARA MERAWAT
MalnutrisiKekurangan kaloriSangat kurus dan tidak bertenagaMakan makanan seimbang dan mencukupiMemberi zat tambahan
AnoreksiaTabiat tidak mahu makan kerana ingin menguruskan badanTerlalu kurusPendidikanKaunseling
KegendutanPengambilan kalori berlebihanKelihatan terlalu gemuk, pengumpulan lemak di bawah kulitMengawal pengambilan makananBersenam atau mengambil ubat dari doktor
Penyakit Jantung dan Tekanan Darah TinggiMakan makanan berlemak berlebihanSerangan penyakit jantung dan cepat letih apabila melakukan aktiviti fizikalMengurangkan makanan berlemakPembedahan dan pengambilan ubat

Orang dewasa perlu menentukan pengambilan dan penggunaan tenaga yang seimbang untuk mengawal dan menetapkan berat badan. Sekiranya kita mengambil lebih kalori dari yang diperlukan, badan akan menyimpan lebihan kalori tersebut sebagai lemak di dalam hati dan di bawah kulit serta dalam bentuk glikogen di otot-otot.

Lemak simpanan ini akan digunakan jika lapar berlaku untuk memberi tenaga. Bagi setiap 3,500 kalori yang disimpan, berat badan akan naik lebih kurang 1 lb(450 gram). Oleh yang demikian, sekiranya seseorang itu mengguna lebih tenaga dari yang dibekal, berat badan boleh dikurangkan. Walau bagaimana pun, bilangan kalori yang perlu bagi mengekalkan berat badan bergantung kepada umur, saiz, cara hidup (terutama senaman dll), komposisi badan dan keturunan.


Imbangan Kalori dan Berat Badan

Posted by tiey on Feb-5-2008

Orang dewasa perlu menentukan pengambilan dan penggunaan tenaga seimbang untuk mengawal dan menetapkan berat badan. Sekiranya kita mengambil lebih tenaga dari yang diperlukan, badan akan menyimpan lebihan sebagai lemak di dalam hati dan otot-otot dalam bentuk glykogen dan di bawah kulit dalam bentuk lemak. (Jika kelaparan berlaku, kita boleh berfungsi dengan menggunakan simpanan lemak ini). Bagi setiap 3,500 kalori yang disimpan, berat badan akan naik lebih kurang 1 lb (450 gram). Bersamaan ini, jika mengguna lebih tenaga dari yang dibekal, berat badan boleh dikurangkan. Walaubagaimanapun, bilangan kalori yang perlu bagi mengekal berat badan bergantung kepada umur, saiz, cara hidup (terutama senaman dll), komposisi badan dan keturunan.

Jadual Keperluan Kalori Harian Mengikut Status Aktiviti dan Berat Badan
(Kalori bagi Setiap Kilogram Berat Badan)

Kategori Berat Badan

Aktiviti

Aktiviti Ringan

Sederhana Aktif

Sangat Aktif (Berat)

Berlebihan Berat Badan

20 - 25

30

35

Berat Normal

30

35

40

Kurang Berat Badan

35

40

45 - 50

Ringan : kerja pejabat/suri rumah kerjatangan
Sederhana : guru/jururawat
Sangat aktif (Berat) : buruh binaan/ahli sukan



Umur(tahun)

Berat(Kg)

Keperluan Tenaga/Kalori

Remaja lelaki
Remaja perempuan

10 - 19
10 - 19


2600 - 2580
2300 - 2100

Dewasa lelaki
(Sederhana aktif)

20 - 39
40 - 49
50 - 59
> 60

55
55
55
55

2530
2400
2280
2020

Dewasa Perempuan
(Sederhana aktif)

20 - 39
40 - 49
50 - 59
> 60

50
50
50
50

2000
1900
1800
1600

Perempuan Mengandung

1 trimester
2 - 3 trimester


+150
+350

Perempuan Menyusu



+550

sumber : http://jusdietmate5.com/blog/page/3/

1 comment:

nurhidayah said...

diminte saudari izyati memberi komen spatah 1000 kate ye memandangkan cik kite ni bidang teknologi makanan..itupun jika cik izyati bace,wajib ni bagi komen sebab dah bace kn huhu..